Säynätsalon Sanomat

Säynätsalon kirkon juhlapäivä esitteli kauniisti restauroidut tilat

Säynätsalon kirkko on restauroitu alkuperäiseen 1927 asuunsa. Urkuparvi uusitaan, ja kirkkoon lisättiin nykyaikaista tekniikkaa.
Elina Sukuvaara, Kuvat: Helena Hirvonen
4.10.2024

Säynätsalon kirkon kaksivuotinen remontti on saatu päätökseen ja avajaismessu pidettiin sunnuntaina 29.9. Alueen vastuupappi Osmo Väätäinen on seurannut kirkon uudistumista tarkasti.

– Perjantaina vielä asennettiin äänentoistojärjestelmää. Aika tarkalleen kaksi vuotta tähän meni. Oikeastaan voidaan puhua täydellisestä restauroinnista mieluummin kuin remontista. Kirkko on palautettu alkuperäiseen asuun vuodelta 1927. Toki nykyaikaista tekniikkaa on asennettu rakenteisiin, hän kertoo.

Säynätsalon kirkon restauroitu urkuparvi on näyttävä muutos

Urkuparven restaurointi alkuperäisten piirustusten mukaan on näyttävin muutos.

Suurin muutos, mikä seurakuntalaisille näkyy, on urkuparvi. Vanhat urut on purettu pois ja uudet asennetaan, kunhan ne valmistuvat.

– Urkuparvi palautuu vuoden 1927 näköiseksi. Urkuvalmistaja Veikko Virtanen työstää parhaillaan uusia pilliurkuja, jotka tehdään alkuperäisten, 1927 asennettujen urkujen piirustusten mukaan. Rakenteeltaan ne toki tulevat olemaan nykyaikaiset. Nyt käytössä ovat virtuaaliurut. Virtuaaliurut ovat nekin kotimaista tuotantoa ja käytössä nyt toistaiseksi, Väätäinen kertoo.

Esiintyjät ja muusikot käyttävät urkuparvea. Urkuparvelle ei enää uusien paloturvallisuusmääräysten mukaan seurakuntalaiset pääse.

– Urkuparven käyttörajoitus poisti istumapaikkoja kirkosta. Sivusalista poistettiin pöydät ja laitettiin tuoleja tilalle. Näin saatiin korvaavia istumapaikkoja. Kirkkoon mahtuu nyt reilu 200 henkilöä, Väätäinen
kertoo.

– Lamput ovat alkuperäiset, nekin ovat saaneet sisuksiinsa nykyaikaista tekniikka. Valoisuus on aivan erilainen nyt. Lamput on kirkastettu ja putsattu. Uusi valaistustekniikka mahdollistaa erilaisten tunnelmien luomisen kirkkoon. Olimme suntio Miika Salmisen kanssa valaistusteknikkojen mukana suunnittelemassa tunnelmavalaistuksia. Loimme valmiiksi esimerkiksi iltakirkkoon ja joulun juhliin sopivia tunnelmia. Myös hiljentymistä varten on valittu sopiva valaistusmaailma, hän jatkaa.

Säynätsalon kirkon keskikäytävällä kävelee piispa alttarille päin. Ihmiset ovat nousseet seisomaan paikoillaan.

Keskikäytävän lattiaan etsittiin samaa kiveä kuin ovat olleet alkuperäisetkin.

14,1 senttimetriä, tarkalleen

Säynätsalon kirkon lattia on uusittu kokonaan. Lattia purettiin pois ja uudet lankut sekä laatat asennettiin.

– Meillä on tuossa lattiassa nuo komeat kivilaatat. Ne ovat juuri tarkalleen samaa kiveä kuin alkuperäiset vuodelta 1927. Italiasta löytyi kivitoimittaja, jonka oli mahdollista toimittaa samaa kiveä. Tarvittiin täsmälleen tähän erikoiseen kokoon leikattua laattaa. Se on 14,1 senttimetriä, Osmo Väätäinen nauraa.

– Hiukan jännittävä tilanne oli, kun kivet olivat matkalla Suomeen. Ne tulivat Suezin kanavan kautta ja juuri silloin, kun suuri rahtilaiva oli jumissa kanavassa. Mietittiin, että näinköhän laatat ehtivät ajoissa. Onneksi ehtivät, hän jatkaa.

Aiemmin laatoitusta on peittänyt matto. Nyt uudet laatat ovat niin kauniit, että matto päätettiin jättää laittamatta.

Säynätsalon kirkko kesäisen auringon paisteessa.

Kirkon väritys on palautettu alkuperäiseen.

Maalikerrosten alta

Kirkon sisätilat ja myös ulkoseinät on maalattu uudelleen. Kaikki väripinnat on palautettu alkuperäiseen.

– Useita kerroksia maalia piti rapsutella pois, että päästiin alkuperäiseen väriin. Jopa ulkoseinissä oli useita värikerroksia. Suunnitteluarkkitehdit kävivät arkistoja läpi Helsingissä saakka, jotta saivat piirustukset ja värikartat kasaan, Osmo Väätäinen kertoo.

Säynätsalon kirkko on usein mainittu Jyväskylän ja jopa koko Suomen kauneimmaksi kirkoksi. Kirkon ovat suunnitelleet arkkitehdit Armas Lindgren ja Bertel Liljeqvist. Säynätsalon kirkko on kulttuurihistoriallisesti arvokas ja se on suojeltu kirkkolain nojalla.

Säynätsalon kirkon alttarin taustalla Hanna Rönnbergin maalaama alttaritaulu.

Alttaritaulu on taidemaalari Hanna Rönnbergin käsialaa. Muusta taiteellisesta koristelusta ovat vastanneet taidemaalari Paavo Leinonen ja koristetaiteilija Antti Salmenlinna.

Remontissa uudistettiin myös kirkon sakasti ja sosiaalitilat. Ilmastointi uudistettiin ja jätettiin painovoimaiseksi.

– Jos joku vielä muistaa, miltä kirkko tuoksui ennen, sitä tuoksua ei enää ole. Ilmanvaihto on laitettu kun toon ja nyt meillä on todella raikas kirkko, Väätäinen sanoo.

Hän kiittelee arkkitehtitiimiä myös hyvästä yhteistyöstä. Kirkon henkilökunta pääsi esittämään toiveita muun muassa uusien kalusteiden suhteen.

– Käyttäjän ääni kuuluu toteutuksissa. Esimerkiksi virsikirjatelineiden ja lukupulpetin koosta ja mallista esitimme toiveita, millaiset olisivat meille kätevimmät ja tarkoituksenmukaisimmat. Myös valaistukseen pääsimme vaikuttamaan, Väätäinen kertoo.

Piispa Matti Salomäki ja alueen vastuupappi Osmo Väätäinen seisovat Säynätsalon kirkon edessä juhlapäivän aamuna.

Piispa Matti Salomäki ja alueen vastuupappi Osmo Väätäinen juhlapäivän aamuna. Jyvässeudun kauneimmaksikin mainittua kirkkoa on nyt ilo katsella.

Avajaismessu

Piispa Matti Salomäki toimitti avaismessun Mikkelinpäivänä.

– Päätettiin, että kirkkoa ei esitellä seurakuntalaisille ennen avajaisjuhlallisuuksia. Monet seurakuntalaiset ovat kyllä kyselleet, milloin pääsee katsomaan. No nyt pääsee, Osmo Väätäinen iloitsee.

Juhlapäivänä kuultiin Herran huoneen ihanuus –juhlakonsertti, jossa Jyväskylän seurakunnan kanttorit esittivät Ilmari Hannikaisen Säynätsalon kirkon alkuperäisiin vihkiäisiin säveltämän Kantaatin.

Konsertissa kuultiin myös jousikvartetin esittämä J. Sibeliuksen Andante Festivo, joka on vaneri- ja sahalaitosten 25-vuotisjuhlaan sävelletty teos.

Tilaa Säynätsalon Sanomat kotiovellesi!

Lehti ilmestyy joka toinen torstai.